dinsdag 29 januari 2013

Een webquest maken met Zunal

Tijdens de bijeenkomst van onze Digitrajectgroep hebben we besproken of er ook onderwerpen zijn die jullie graag zouden willen zien in deze blog. Webquest maken met Zunal stond al op de lijst en werd vanmiddag genoemd, en aangezien wij graag spijkers met koppen slaan: hier is hij dan! 

First things first: wat is nou eigenlijk een webquest?
Een webquest is een lesvorm die activerend en interactief is. Het is een onderzoeksgerichte opdracht (een soort speurtocht) waarbij de informatie geheel of voor een groot deel afkomstig is uit bonnen op internet, zegt Wikipedia. Cursisten kunnen hierdoor op gestructureerde wijze informatie zoeken, vinden en bestuderen. Vaak hebben deelnemers aan een webquest een rol, en in die rol moeten zij een eindproduct maken. De informatie die ze hiervoor nodig hebben vinden ze voornamelijk op internet en wordt voorgestructureerd door de makers van de webquest, de docenten. Een webquest bestaat meestal uit de volgende zeven onderdelen:
  • 1. Introductie
  • 2. Taak
  • 3. Bronnen
  • 4. Werkwijze
  • 5. Evaluatie 
  • 6. Conclusie
  • 7. Docentenpagina
Cursisten kunnen hierdoor zelfstandig aan de slag en werken aan een groter eindproduct. Dit kan een werkstuk zijn, een website of bijvoorbeeld een portfolio. Een webquest kan zo lang duren als je zelf wil: één les maar ook een hele periode. Elke docent kan een webquest maken en deze webquest kan over elk gewenst onderwerp gaan. 

Klik hier voor een voorbeeld van een webquest over het decoreren van een taart.  

Klik hier voor een lijst van webquests voor het MBO. 

  1. Door het doen van een webquest maken cursisten effectief gebruik van internet. Het is niet de bedoeling dat de docent de cursisten naar een website stuurt voor wat knip- en plakwerk, maar dat de cursisten naar een internetbron gaan waar ze vervolgens goed na moeten denken over het onderwerp.  
  2. Het gebruiken van webquests kan een positieve invloed hebben op de motivatie van cursisten. Cursisten hebben in eerder onderzoek aangegeven dat ze deze manier van leren prettiger vinden omdat het hun nieuwsgierigheid aanspreekt (Abbit & Ophus, 2008).
  3. Een webquest vereist samenwerking, waarin cursisten dus ook getraind worden als ze werken met een webquest. Door het werken in groepen kunnen cursisten input geven op verschillende vlakken zoals voorkennis, vaardigheden en houding.  
  4. Webquests bieden mogelijkheden om te differentiëren op het gebied van inhoud en werkwijze. Docenten kunnen verschil maken in eindproducten om rekening te houden met verschillen tussen cursisten. 
  5. Het gebruiken van een webquest is een manier om technologie te integreren in lessen en in leren. Cursisten met handicaps die technologie gebruiken zijn vaak gemotiveerder en blijken meer opdrachten af te krijgen. 
  6. Het is makkelijker om rekening te houden met cursisten met bijvoorbeeld dyslexie omdat teksten heel makkelijk aangepast kunnen worden (lettertype, lettergrootte, onderstrepen, voorlees websites). 
  7. Een webquest voorziet cursisten van:  
  • een gestructureerde omgeving
  • duidelijke stappen die ze moeten uitvoeren om het resultaat te behalen
  • een lijst van geschikte bronnen
  • instructies voor het verzamelen van informatie voor het project. 
  1. Kies een onderwerp waarvan je vindt dat het goed behandeld moet worden en waarover je goed informatie kan vinden op internet. 
  2. Wat moeten je cursisten beheersen na het uitvoeren van de webquest? 
  3. Hoe moeten de cursisten de opdracht uitvoeren?
  4. Wat levert de webquest concreet op? Een verslag? Een presentatie?
  5. Welke informatiebronnen kunnen gebruikt worden? Zoek minstens vijf websites. 
  6. Hoe wordt de opdracht beoordeeld?
  7. Maak een terugblik. 
  8. Op de docentenpagina beschrijf je zaken die van belang zijn voor de docent, maar niet voor de cursist.
Waar kan ik een webquest maken?
Er zijn verschillende websites waar je dit kan doen. Ik werk graag met Zunal, maar je kan ook prima een webquest maken met Wikispaces of Webkwestie. Voordeel van Webkwestie is dat het Nederlands is, en dat ze beschikken over een hele mooie stap-voor-stap uitleg. Ook moet je bij Webkwestie je webquest insturen ter beoordeling, dus als je een webquest uit hun database gebruikt weet je zeker dat deze in orde is. Omdat alles op Webkwestie zo duidelijk beschreven is, focus ik mij vandaag op Zunal

Stap voor stap naar je eerste webquest! 

Stap 1: Ga naar www.zunal.com en klik op de roze knop met 'Register Free'. 











Stap 2: Maak een account aan. Je kan bij Zunal slechts één account aanmaken, en je account mag ook alleen door jou gebruikt worden. Als je met meerdere mensen samen wil werken kan dat, maar alleen als iedereen een eigen account heeft. Op dit gratis account kan je één webquest plaatsen. Als je meer webquests tegelijk wil hebben kan je upgraden naar een Pro account ($20, dus ongeveer 15 euro, voor drie jaar). Of je kan natuurlijk met een ander e-mail adres stiekem nog een nieuw account maken.. Dit is wel wat ik het grootste nadeel vind van Zunal. 

Stap 3: Gelukt? Druk dan op Click Here en log in! Je ziet nu het volgende scherm: 





Klik op de roze knop om je eerste webquest te maken. 

Stap 4: We kiezen voor de blauwe knop met 'Create a webquest from scratch'. Hiermee maak je een nieuwe webquest waarbij je alles zelf in moet vullen. Als je hiermee klaar bent kun je je pagina's nog updaten, dus geen zorgen als het niet in één keer perfect is !

Stap 5: Je ziet nu een pop-up. Hierin kies je de titel van je webquest. Om verder te gaan klik je op de blauwe knop met 'Create now'. Om te beginnen met werken klik je hierna op de roze knop met 'Continue'. 

Stap 6: We zijn nu in de webquest aangekomen, en wel op de Welkom pagina. Als het goed is zie je midden in je scherm een aantal grijze knoppen: Update Image om een afbeelding toe te voegen, Update webquest Information om je webquest specifieker te maken en Add Resources om bronnen toe te voegen. Als je op 'Update Webquest Information' klikt, zal je zien dat duidelijk beschreven wordt wat je in moet vullen. 




















Dit is eigenlijk wat Zunal de hele tijd doet: het geeft je een hoofdstuk en een beschrijving van de dingen die je moet vermelden in dat hoofdstuk. Ideaal! Kijk bijvoorbeeld naar Task: 




Stap 7: Stel.. Je hebt de Welcome pagina ingevuld en je wil een Engels-Nederlands woordenboek toevoegen als link zodat je cursisten deze kunnen gebruiken. Hiervoor klik je op de knop Add Resources. Je krijgt een pop-up met een aantal opties, waarvan ik de eerste nog nooit gebruikt heb. Ik gebruik vooral Add Website, Attach a file en Attach a Photo.  Voor een online woordenboek kies je dus optie 2: Add Website URL. Je typt een titel, je plakt de link en eventueel typ je een beschrijving. Klik op Save Now en je link is toegevoegd. 
Door aan de linkerkant van dit schermpje op Video te klikken kan je.. Je raadt het nooit.. Video's toevoegen... 

Er is van alles mogelijk, probeer het uit en klik gewoon eens ergens op zou ik zeggen! Zunal geeft bijna overal voorbeelden bij, dus er kan weinig mis gaan.. Voor een idee van alle dingen die je toe kan voegen, kijk eens op de Process pagina van de webquest die ik gebruikte voor Styling&Design

Zo, de blog is af! Net op tijd voor periode 3! Ik begin donderdag 7 februari aan een nieuwe webquest voor mijn groep Interior Design en ik ben heel benieuwd wat jullie gaan doen! 

PS: een webquest is heel goed te combineren met Edmodo! En met Flipping the Classroom! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen