dinsdag 15 januari 2013

Flipping the classroom

Flipping the classroom klinkt heel interessant...  Ik kwam deze term tegen op inspiratie-walhalla Pinterest en ging op onderzoek uit. Ik kwam steeds meer tegen en het zette me aan het denken. Dit concept is anders, het is interessant, het is inspirerend. Het kan cursisten aanzetten tot zelfwerkzaamheid, tot eigen inzichten creëren, tot niet consumeren maar zelf nadenken. Kortom: ik vind het een fantastisch idee. Kijk nu even dit filmpje van kennisnet zodat je erachter komt wat het nou eigenlijk is:


Nu heb je wat meer geleerd over flipping de classroom. Is het nog een beetje onduidelijk? Bekijk dan eens deze infographic:

Hier nog even een korte uitleg:

Zoals de term 'flip' eigenlijk al aangeeft draai je de les om. Een 'normale' les ziet er zo uit : in de les geeft de docent uitleg en geeft huiswerk mee. Een 'geflipte' les ziet er zo uit: thuis kijken cursisten naar een instructiefilmpje met uitleg en in de les maken ze hun huiswerk.

Het voordeel hiervan is:
  • Cursisten kunnen de uitleg bekijken op hun eigen tempo, en desgewenst vaker bekijken.
  • Cursisten krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen aan klasgenoten of de docent via een online discussie. Door te praten over het onderwerp beklijft kennis beter en is het leerresultaat optimaler.
  • Cursisten zijn bij de docent wanneer ze de meeste vragen hebben, namelijk bij de toepassing van de stof.
Nadelen kunnen zijn:
  • Als cursisten hun ' huiswerk'  niet doen, namelijk de instructie filmpjes niet bekijken, dan kunnen ze hun huiswerk in de les niet doen. Dit is pas te controleren op het moment dat de cursist aan de slag gaat en vervolgens geen idee heeft waar het over gaat. Dit zou per docent verschillende consequenties kunnen hebben : de een zegt misschien ' je huiswerk niet gedaan is de les niet in' waar de ander misschien zegt ' zoek een computer en bekijk het filmpje alsnog'. Dit zou verwarring onder cursisten op kunnen leveren en zou uiteindelijk het hele concept onderuit kunnen halen (als cursisten alsnog de filmpjes in de les mogen kijken dan is dat geen 'geflipte' les meer).
  • Het vinden van goede instructiefilmpjes kan lastig zijn. Maar, met de komst van pinterest en youtube , en vooral het delen van informatie tussen collega's zou dat probleem moeten kunnen minimaliseren/oplossen. Het zou een idee kunnen zijn om een collectief platform op te richten met instructie materiaal. Bijvoorbeeld een bord op pinterest of een speciaal youtube kanaal waar alle cursisten makkelijk instructie filmpjes kunnen vinden. 

OK. Als het goed is heb je nu een globaal idee van ' flipping the classroom'. De hamvraag is hoe je het zelf kunt toepassen in je les! De mogelijkheden lijken eindeloos. Waar je naar mijn mening goed over na moet denken is: wat doen de cursisten thuis en wat doen ze in de les? Welke materialen hebben ze daarvoor nodig? Hoe communiceren we (over vragen, extra uitleg, evaluatie, voortgang)?

Een mogelijkheid om de les te flipped is met ed-ted. Bekijk het filmpje hieronder maar eens:
Wauw! Nu weet je dat je met ted-ed een les kunt flippen met een filmpje van Ted (een geweldig platform trouwens, vol met inspirerende presentaties van professionals en experts), maar ook een filmpje van youtube! Dit betekent dat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden, maar dat je elkaars materiaal kunt (her)gebruiken.

Waar vind ik een goed instructie filmpje?

Als deze blog jou heeft geinspireerd en je wilt graag aan de slag bekijk deze websites dan eens voor instructie filmpjes:


Let's get flipping!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten