vrijdag 11 januari 2013

Pinterest

Pinterest

Wat zijn we (en hopelijk jullie ook!) enthousiast over deze blog! Zo enthousiast zelfs dat we in het wilde weg begonnen zijn met schrijven en niet nagedacht hebben over de volgorde. Gelukkig realiseerden we ons dat vandaag en gaat deze blog dus over the-mother-of-all-inspirational-websites......Pinterest!
We zijn al een tijdje bezig met pinterest te gebruiken als platform voor materialen en tot nu toe werkt het erg prettig. Veel collega's zullen hier dan ook van gehoord hebben of zijn zelfs al geïnspireerd tot het aanmaken van een account. Bravo voor deze collega's!! 
Ik ga je in deze blog uitleggen wat pinterest precies is, hoe je een account kunt maken en hoe je het in en buiten de les kunt gebruiken. Bovendien zal ik de voor en nadelen benoemen en jullie mogen daarna natuurlijk altijd nog vragen stellen (wil je live vragen stellen? Vergeet dan mijn ICT vragen/workshop uurtje elke dinsdag van 14:00 tot 15:00 niet!)


Wat is pinterest?

Bekijk eerst eens dit filmpje om een globaal beeld te krijgen: 

Pinterest is een online prikbord waar je plaatjes op kunt 'pinnen'. Deze plaatjes vind je door bijvoorbeeld andere mensen te volgen en hun plaatjes te 'repinnen', je kunt op categorie zoeken om iets van jouw interesse te vinden, of je kunt een plaatje pinnen van een website die je al weet. De clue is dat je door op het plaatje te klikken bij de website komt waar dat plaatje op staat. 

Voorbeeld: je komt op een website waar een recept op staat dat je graag wilt bewaren. Normaliter zou je dan het webadres opschrijven (wat gevaarlijk is want als je een spelfout maakt klopt het niet meer), of je zou de link kunnen bewaren bij favorieten ( wat wel handig is maar als je er veel opslaat word het onoverzichtelijk). Als je een pinterest account hebt en de 'pin it button' hebt geinstalleerd kun je met een paar muisklikken het plaatje van het gerecht op een van je prikborden zetten. Zo zie je in een oogopslag welke website er achter het plaatje zit, namelijk de website die het recept weergeeft van het gerecht op het plaatje. 

Hier nog even de uitleg van het voorbeeld in beelden:

Dit is een deel van mijn pinterest pagina:

Dit is mijn prikbord ' sweet' waar plaatjes opstaan van zoete gerechten waarachter een recept zit.


Stel, ik wil de cinnabons maken die links bovenaan staan. Dan klik ik op het plaatje waardoor het vergroot word:

Je hebt hier allerlei mogelijkheden, maar dat is nu even niet belangrijk. Wat belangrijk is is wat er gebeurt als ik nog een keer op het plaatje klik:
Pinterest heeft mij nu 'doorverbonden' met de website waarvan het plaatje komt. Ik kan nu met dit recept aan de slag. 

Dit is de kern van pinterest: websites verzamelen door visuele middelen ; plaatjes. Zo word het overzichtelijk wat je hebt bewaard. Je kunt dus zelf een website 'bewaren' op pinterest door het plaatje te pinnen en daarbij heb je zelf in de hand welk plaatje jij het meest representatief vindt voor de website.

Wat zijn de voor- en nadelen van pinterest? 

Voordelen:
  • Websites zijn overzichtelijk geordend door het gebruik van plaatjes.
  • Je kunt verschillende borden maken waardoor het geheel overzichtelijker word.
  • Het is visueel aantrekkelijk.
  • Het is leuk!
  • Je kunt iedereen volgen, je hoeft niemand toestemming te vragen. Hierdoor kan ik wildvreemden volgen die dezelfde interesses hebben als ik. Op die manier kom ik op websites waar ik normaliter nooit op gekomen zou zijn.  Ook word ik door anderen geinspireerd, bijvoorbeeld doordat zij een website pinnen die ik goed kan gebruiken (zoals bijvoorbeeld socrative!).
  • Je kunt een prikbord maken samen met anderen, door andere uit te nodigen ook op dat bord te pinnen. Hierdoor kun je samenwerken aan iets wat je ook allemaal gebruikt. Het resultaat hiervan is dat kennis makkelijk gedeeld kan worden, maar ook dat er automatisch een database van websites en applicaties word gemaakt op een plek waar iedereen het ten alle tijden makkelijk op kan zoeken. 
  • Je hoeft geen account te hebben om gebruik te maken van pinterest. Bijvoorbeeld: ga eens naar www.pinterest.com/talencentrum . Je kunt nu alle borden bekijken en via de plaatjes naar de websites gaan. Dit is bijzonder handig omdat cursisten dus geen account hoeven te maken om alle informatie te vinden. Het enigste wat de cursisten hoeven te doen is de link kopieren en ze kunnen aan de slag via de borden met de vaardigheden of beroepsgericht via de borden met specifieke beroeps informatie. 
  • Pinterest maakt mijn les interactiever als je het tijdens de les gebruikt omdat cursisten mee kunnen doen. 
  • Pinterest sluit aan bij de doelgroep. Jongeren zijn opgegroeid met ICT en zijn daar vaak handig in. Als je als docent met een nieuwe hype komt dan heb je een voorbeeld functie. 
  • Je kunt ' secret' boards maken. Bijvoorbeeld om je geheime hobby in kaart te brengen of voor docenten om lesmateriaal op te slaan. Deze secret boards kan niemand dus zien!
Nadelen:
  • Je kan in een bord geen nieuw bord maken, waardoor het soms noodzakelijk is om veel borden te maken, wat weer onoverzichtelijk of chaotisch kan worden. 
  • Als je met meerdere mensen een pinterest account beheert kun je er allebei tegelijk aan werken. Je kunt ook allebei tegelijk de volgorde van de borden veranderen, wat voor ons al een keer voor een misverstand heeft gezorgd -> lotte veranderde de volgorde, ik kreeg op precies hetzelfde moment hetzelfde idee maar ik had wel een andere invulling voor de volgorde. Lotte zag haar nieuwe volgorde weer veranderd worden en veranderde het weer, waarna ik weer hetzelfde deed. Toen pas kwamen we erachter dat we allebei tegelijk hetzelfde aan het doen waren. Great minds think alike!
  • Pinterest geeft niet aan of je een plaatje al een keer gepint of gerepint hebt, en zo kun je dus eenvoudig twee keer hetzelfde pinnen. Als je alleen beheerder bent zul je het wel min of meer onthouden maar als je samenwerkt aan een bord kan dit voor problemen zorgen. 
  • Voor jongens minder interessant


Hoe gebruik ik pinterest in mijn les? 

  1. Voorbereiding : Als eerste gebruik ik pinterest vaak als ik inspiratie zoek voor een activiteit die ik wil doen in mijn les. Vaak staat er kant en klaar materiaal op zodat ik niet nog een keer het wiel uit hoef te vinden. 
  2. Tijdens de les: omdat pinterest oefeningen bevat voor zowel docent als cursist gebruik ik pinterest ook tijdens de les. Bijvoorbeeld om een filmpje te laten zien, of een oefening naar voren te halen. Vooral met het smartboard werkt dit prettig omdat je op het smartboard dan tegelijk aantekeningen kunt maken. 
  3. Tijdens de les: Sommige cursisten hebben meer instructie/ hulp/persoonlijke aandacht nodig dan anderen. Terwijl ik cursisten extra begeleiding geven kan de rest van de groep zelfstandig werken via pinterest. Als het goed is zijn ze bewust van het doel dat ze moeten bereiken en welke oefeningen hen daarbij helpen, ook weten ze welke vaardigheid ze moeten oefenen. Aan de hand van deze wetenschap kunnen de cursisten zelf oefeningen uitzoeken die voor hen het beste werken. De meeste online oefeningen geven meteen een score en geven vaak ook uitleg over de stof. Dit maakt de cursist extra verantwoordelijk omdat die zelf verantwoordelijk is voor wat die doet tijdens de les en hoeveel hij of zij ervan leert. 
  4. Na de les : Mochten cursisten na de les zelf nog extra aan de slag willen dan kunnen ze eenvoudig op zoek gaan naar nuttige oefeningen via pinterest talencentrum
Zie onderstaand infographic : 


Hoe maak je een account?

Ga naar www.pinterest.com



Kies midden bovenin voor 'registreren op pinterest' 


Je komt nu op dit scherm

Kies nu voor ' registreer met je email adres' . Als je registreert via facebook of twitter dan komen als je pins ook automatisch daarop te staan. Ik kan me inbeelden dat je daar geen zin in hebt. Ik in ieder geval niet.

Als je hiervoor gekozen hebt kom je op dit scherm:


Vul je gegevens in (je hoeft geen plaatje te uploaden). Bewaar deze gegevens goed want deze heb je later nodig om in te loggen! Als je alle informatie hebt ingevuld klik je op ' account aanmaken'

Wat je nu moet doen is een beetje omslachtig, maar je kunt er niet omheen. Pinterest wil nu dat je een bord gaat maken via dit scherm:

Kies aan de linkerkant een thema en kies vervolgens voor een bijbehorend bord aan de rechterkant. 

Pinterest wil nu dat je vijf borden in die categorie gaat volgen. Kies gewoon de eerste vijf. Uiteindelijk zijn deze stappen niet zo heel relevant, ze zijn bedoeld om je een beetje wegwijs te maken.

Als je dat hebt gedaan klik je rechts bovenin op ' next'

Je word nu gevraagd om een plaatje te repinnen. Kies een plaatje en klik linksbovenin op ' repin'

Klik vervolgens op ' pin it'


VOILA! Je hebt nu een account aangemaakt, gefeliciteerd!

Hoe werkt een pinterest account?

Een pinterest account werkt vergelijkbaar met een facebook account. Je hebt een account en je hebt vrienden waarvan je de activiteiten volgt. Je kunt zien wat al je vrienden pinnen door simpelweg op ' pinterest' te klikken.


midden bovenin de startpagina

Je krijgt nu bovenstaand scherm te zien. Hier zie je wat je vrienden hebben gepint en dat kun je dus repinnen. Als je jouw borden wilt bekijken klik je rechts bovenaan op je naam, in dit geval Talen centrum.
Je komt nu op jouw pagina, in dit geval kom ik op de pagina van het talen centrum:

Hier kun je je borden bekijken en naar pins gaan. Je kunt ook een bord bewerken door voor 'edit' te kiezen. 
Je krijgt dan dit scherm te zien:
Je kunt hier de naam van het bord aanpassen, je kunt een beschrijving toevoegen en je kunt mensen uitnodigen om ook op dit bord te pinnen. Zorg ervoor dat notifications op 'off' staan anders krijg je bij elke nieuwe pin een email en dat kan nogal irritant zijn. 

Hoe 'pin' je iets vanaf een website? 

Stel, Ik heb net mijn meest favoriete tv show of-all-times gekeken : the great british bake off. Tijdens dat tv programma werden er 'rum babas' gemaakt, een soort gebak. Ik weet dat the great british bake off word uitgezonden door de bbc, dus ik ben daar op zoek gegaan naar hun website (vaak word dit ook vermeld) en ik heb het recept gevonden:


Als ik de website opsla in favorieten dan weet ik na een tijdje niet meer wat een 'rum baba' nou was. Maar als ik het plaatje weer zie dan weet ik wat het was en waar ik het gezien heb. Kortom: ik wil dit plaatje op mijn prikbord ' sweet' zetten zodat ik het recept altijd makkelijk terug kan vinden.
Ik doe dat door op de 'pinterest plus' ook wel 'pin it' of 'pin it button' genoemd te klikken. Pinterest selecteert dan automatisch plaatjes die je kunt gebruiken:


Het meest representatieve plaatje is de tweede van links, dus daar ga ik op staan waardoor er 'pin this' verschijnt. Daar klik ik op.


Dan krijg je het volgende te zien :


Nu moet ik gaan kiezen op welk bord ik het plaatje(en dus de website) wil zetten en welke tekst ik erbij wil zetten. Allereerst kies ik het bord ' sweet' 

Vervolgens typ ik een tekst:

Nu klik ik op de rode 'pin it' knop

Voila! Ik heb iets 'gepint' 


Hoe maak je vrienden? 

Vrienden heten op pinterest ' followers' 

Bekenden:
  • door aan iemand te vragen of diegene pinterest heeft en die zo op te zoeken.
  • Door bij vrienden te kijken welke vrienden die hebben en die ook ' volgen' . Dit doe je door op jouw pagina te klikken op ' following' 
Dit is de pagina van het talencentrum

Dit is de balk waarin de know ' following' zit 
Klik op deze knop
 Je krijgt nu alle mensen te zien die diegene van wie het talencentrum mensen volgt:

Als je hier iemand wilt volgen moet je op het knopje ' follow' klikken dat rechts van hun naam staat :

Als ik nu op ' follow' klik dan begin het Education World te volgen en zie ik al hun pins als ik op mijn ' pinterest' knop klik. 

C'est tout!!

Nog een paar tips:
  • Sommige mensen hebben heeeel veel borden (ahum...daar ben ik er ook een van ja) die je niet allemaal aanspreken. Je kunt er dan voor kiezen om deze borden te 'ontvolgen' 
Ga hiervoor naar de pagina van die persoon en zoek het desbetreffende bord op. Eenmaal gevonden klik je op ' unfollow' 

  • Als je op categorie iets bekijkt dan zie je veel pins van mensen die je niet kent. Als je op hun naam klikt kom je op hun profiel. Je kunt er dan voor kiezen om al hun borden te volgen door te kiezen voor ' follow all' 

Of je kunt per bord kiezen voor ' follow' 


Tip: er zijn op pinterest heel veel mensen die geinteresseerd zijn in de nieuwste ontwikkelingen op onderwijs gebied. Er is dus een overload aan informatie. De enige vraag is hoe je die vindt!? Er zijn mensen die een top 25 hebben gemaakt van meest interessante pinners op onderwijs gebied (toegespitst op het gebruik van ICT uiteraard). Deze pinners kun je hier vinden : de 25 meest interessante educatie borden

Hoe doe je dat nou?
- Klik op bovenstaande blauwe link (ja, de woorden ' de 25 meest interessante educatie borden' is een link.)
- Je komt nu op een website met een lijst van 25 personen die een interessant bord hebben gemaakt.
- Ga met je muis op persoon nummer 1 staan en klik op je rechter muisknop.
- Klik nu op ' open in nieuw tabblad'
- Het bord van persoon 1 opent zich nu in een nieuw tabblad. Hierin hoef je alleen maar op ' follow' te klikken om dat bord te volgen.
- Doe dit bij alle personen.

VERGEET NIET OM HET TALENCENTRUM TE VOLGEN! die dat via deze link naar het talencentrum pinterest account

Hoe maak je een board, repin je iets en andere handige tips.

Hier nog even een andere tip: als je niet weet hoe je iets moet doen (hoe simpel of gecompliceerd dan ook) dan ga je naar www.youtube.com en dan type je in de zoekbalk ' how to...' . In dit geval heb ik dat gedaan en heb ik in de zoekbalk getypt ' how to repin on pinterest'  en toen kwam ik dit handige filmpje tegen. 


Hoe installeer je de 'pin-it' button?

Klik op de volgende link voor instructies :http://pinterest.com/about/goodies/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten