woensdag 27 maart 2013

Smartboard: wat kunnen we er mee?

Zoals jullie weten beschikken beide locaties van het Talencentrum over een Smartboard. Fantastische uitvinding volgens de één, een ware verschrikking volgens de ander... Nerves of steel? Klik op de link om te zien hoe erg het kan zijn! 

Om taferelen als in het filmpje van Leraar24 te voorkomen heeft Talencentrum Leeuwarden net twee trainingen gehad van Henk Kuijs, docent Natuurkunde aan het Vavo. Omdat dit een heel ander soort onderwijs is als Talenonderwijs leek het mij leuk om de software te downloaden en te kijken wat wij er in onze lessen mee zouden kunnen doen. Ik zal eerst kort de basis doornemen voor de mensen die de training niet hebben kunnen volgen, so here we go!

Opstarten
Voordeel van ons Smartboard is dat het automatisch aan gaat als je de computer opstart. Hier is dus niks moeilijks aan! Wil je controleren of de software werkt? Kijk dan naar het groene lampje aan de zijkant van het bord: als dit gewoon groen brandt, werkt alles naar behoren en kun je beginnen. Soms is de beamer een beetje scheef en zul je het bord moeten ijken, omdat je anders constant naast hetgeen klikt waar je eigenlijk op wilt klikken. Dit kan je doen door de twee knoppen onderaan het bord tegelijk ingedrukt te houden. Op je scherm verschijnen dan allemaal punten die je aan moet raken in het midden en hierdoor weet het bord weer waar op gereageerd moet worden.

Let op! Dit ijk-scherm reageert op loslaten en niet zozeer op aanraken! Je kan dus je vinger over het hele bord slepen, maar je moet in het midden van de ijkpunten loslaten!

Onder het bord liggen de pennen waarmee je op het bord kan schrijven. Als je een pen oppakt zul je zien dat er een lampje gaat branden. Zo weet het scherm welke kleur het moet gebruiken. Probeer te onthouden dat je vingen ook als pen fungeert als je een pen uit het bakje hebt gehaald. Als je bijvoorbeeld wilt scrollen met een pen in je hand, dan zul je eerst de pen terug moeten leggen of op de knop met het zwarte pijltje (bovenin je scherm) moeten klikken. Als je dit niet doet teken je tijdens je scroll poging allemaal nieuwe strepen op het scherm!

Als het scherm aan is zul je gewoon je eigen bureaublad zien, net als op een gewone computer. Je kan nu opstarten wat je nodig hebt: een Word document, een Prezi presentatie of een presentatie die je hebt voorbereid met de software van Smart Notebook. Deze software kan je thuis op je computer downloaden als je dat zou willen, zodat je op een gewone computer je les kan voorbereiden.

Aan de slag

Tip! Probeer tijdens het werken eens het beeldscherm van de computer uit te zetten. Hierdoor is het minder verleidelijk het scherm te gebruiken als groot uitgevallen computerscherm. Je kan het scherm gewoon aanraken en je vinger gebruiken als muis en als pen!

Aan de zijkant van je scherm zie je een grijs vlakje met daarin twee pijltjes. Als je hierop klikt verschijnt een werkbalk met daarin dingen die je kan gebruiken, zoals pennen, een bordenwisser en de Notebook software.


Onderin zul je een tandwiel zien. Dit icoontje stuurt je naar de instellingen en hier kan je kiezen welke items je in je werkbalk wilt hebben. De icoontjes kan je gewoon naar je werkbalk slepen met je vingen en daar vervolgens laten vallen.

Bovenin het scherm van het Smartboard op het Talencentrum zie je ook een klein grijs vlak met daarin het woord Smart. Hier kan je op klikken om een kleine selectie van de mogelijkheden te zien, zoals een foto maken van je scherm en het verwijderen van de inktlaag (de dingen die je met de pennen of je vinger op het bord hebt geschreven).

Tip! Als je aan de slag wil gaan, klik dan gewoon eens op de knoppen om te kijken wat ze doen. Ze spreken vaak voor zich! Een aantal van de knoppen komt ook aan bod in de bespreking van de mogelijkheden van het Smartboard.

Mogelijkheden 
Lezen: ik zou een tekst via Word of internet op het scherm op kunnen roepen. In deze tekst kan ik belangrijke passages highlighten of ik kan belangrijke woorden onderstrepen. Dit doe ik door boven in het scherm op het pijltje bij het pen icoon te klikken, waarna een dropdown menu verschijnt. Hier kies ik vervolgens voor de stift. Ik kan nu met mijn vinger over de tekst slepen om te highlighten. Voor onderstrepen pak ik gewoon een pen uit een van de bakjes.



Als we als groep een kort verhaal lezen zou ik afbeeldingen van de hoofdpersonen toe kunnen voegen, of misschien zelfs afbeeldingen van de locatie waar het verhaal zich afspeelt. Hierdoor wordt het verhaal een stuk levendiger!

Hier zou ik de magische pen heel goed kunnen gebruiken!

Vocabulaire: Deze woorden zou ik kunnen verzamelen in het Smart Notebook, waarna ik er mee kan gaan spelen. Cursisten kunnen de woorden groeperen door ze naar elkaar toe te slepen, of ik zou met behulp van het schaduwscherm een overhoring kunnen doen. Het grijze deel van het scherm is nu van boven naar beneden te slepen, maar ook van beneden naar boven en van links naar rechts. Als je het nu naar beneden zou slepen zou je kunnen zien dat er onder het scherm 'woorden' staat.


Door de cursisten gebruik te laten maken van het Smartboard zorg ik er voor dat ze lichamelijk ook actief betrokken zijn bij de les en dit kan natuurlijk nooit kwaad!

Het leren van bepaalde kernwoorden (bijvoorbeeld begrippen die vaak in het werkveld voorkomen) kan natuurlijk heel goed door middel van de eerder besproken mindmap of door concept-mapping.

Verder las ik op internet iets over Do Now opdrachten. Dit zijn korte opdrachten die bij binnenkomst van de cursisten al op het bord staan. Het opzoeken van een definitie van een woord zou hiervan een voorbeeld kunnen zijn. Dit is een korte manier om even snel de aandacht van de cursist te vestigen op het bord en op het vak..

Schrijven: Stel dat je je cursisten iets wilt leren over het proces van schrijven. Ik gebruik hiervoor vaak de POWER methode, wat staat voor Pre-writing, Organising, Writing, Editing and Revising. Ik zou nu een voorbeeld schrijfopdracht in de Notebook software kunnen zetten en projecteren op het scherm. Nu kan ik Pre-writing op het bord laten zien door een woordspin te maken. De opzet die we hiermee maken kan gegroepeerd worden om Organising te laten zien.

Voor Editing kan ik paragrafen verslepen om te laten zien dat volgorde belangrijk is in een tekst. Ook hier kan ik de highlighter functie weer gebruiken om goede en slechte passages of zinnen te laten zien.

(Originele tekst via nu.nl)

Cursisten kunnen dit vervolgens ook zelf doen met hun eigen tekst, waardoor ze weer lichamelijk betrokken worden bij de les.

Luisteren: Ik zou een video op het scherm af kunnen spelen. Als er in de video belangrijke dingen te zien zijn die bijdragen aan het begrijpen ervan zou ik de video kunnen pauzeren en dat wat belangrijk is kunnen omcirkelen. Ook vond ik op internet de website van een ESL docente uit Amerika. Zij heeft verschillende luisteractiviteiten op haar website geplaatst die heel goed zouden moeten werken op het Smartboard. Neem een kijkje bij de luisteractiviteiten via deze link. De rest van haar website is ook erg handig moet ik zeggen..


Spelletjes: Een spel als Pictionary is het eerste dat in mij opkomt als ik denk aan spelletjes en Smartboards, maar het Smartboard biedt ook de mogelijkheid om korte spelletjes in te voegen via de Galerij. Je vindt deze door de Smartnote software te openen. Je ziet dan een soort 'afbeelding' icoontje aan de zijkant van je scherm. Hier kan je op klikken en dan kijken naar de interactieve materialen die je kan invoegen. Op deze manier hoef je zelf het programmeren niet meer te doen en kun je de les even onderbreken. Via de website van Smart, Smart Exchange, kan je ook andere spelletjes downloaden, zoals Bingo of Jeopardy... Prima te gebruiken om voorkennis te activeren! Deze website is ook via het Smartboard te bereiken door op Smart Exchange te klikken in de Galerij.

Om bestanden te downloaden heb je wel een account nodig, maar dit is gelukkig gratis. Je vult een aantal gegevens in, waarna je een e-mail krijgt met daarin een link of je account te bevestigen. Hierna kun je bestanden downloaden door op de groene download knop te klikken. Je kan het bestand nu gelijk openen, of eerst opslaan en dan openen. Ik heb Jeopardy (hier heet het Waagstuk) even gedownload om te testen en dit is erg makkelijk. Na downloaden open je het bestand en kan je zelf vragen invoeren. Ook de regels zitten er in zodat het voor iedereen duidelijk is hoe het werkt. Ideaal! Als je het wilt spelen open je dus het bestand op je Smartboard en kiezen de teams een bedrag waar ze voor willen spelen. Door hier op te klikken op het scherm komt vervolgens de vraag naar voren.



Grammatica: Bij het bespreken van voorzetsels zou ik misschien een afbeelding van een poppenhuis op het scherm kunnen laten zien. De poppen zouden dan door de cursisten op verschillende plekken geplaatst kunnen worden door te slepen. Voorbeeld: The doll is on the bed (even snel geïmproviseerd)..


Voor het bespreken van de tijden zou ik een tijdlijn kunnen maken waarover ik heen en weer kan slepen om dit te illustreren.



Social media: Social media kan ook heel goed gebruikt worden op een Smartboard. Ik zou mijn cursisten over een bepaald onderwerp kunnen laten Twitteren door ze gebruik te laten maken van bepaalde hashtags (een hashtag ziet er uit als een hekje #. Door het hekje te typen, gevolgd door een woord of zin kan je makkelijker informatie zoeken op Twitter). Deze berichten zou ik met Tweetchat op het scherm kunnen laten zien zodat we het kunnen volgen. Hierin zou eventueel ook samengewerkt kunnen worden door Leeuwarden en Heerenveen, bijvoorbeeld als meerdere docenten dezelfde hashtag gebruiken. Deze verschijnen dan allemaal in dezelfde berichtenbox op het scherm.

Activerende werkvormen: Naast eerder genoemde voorbeelden kan, bijvoorbeeld om samenwerkend leren te bevorderen, ook gebruik gemaakt worden van het Smartboard. Denk hierbij aan Denken-Delen-Uitwisselen en  Expertgroepen, waarbij de cursisten tijdens het uitwisselen gebruik mogen maken van het bord.

Verder zou ik de cursisten hun eigen aanwezigheid kunnen laten registreren op het Smartboard. Je hebt de mogelijkheid om lijntjespapier als achtergrond in te stellen. Cursisten kunnen dan bijvoorbeeld hun eigen naam op de lijst schrijven, nadat ze deze gespeld hebben (je kan het alfabet niet vaak genoeg herhalen natuurlijk...). Als je hier elke keer een nieuwe pagina voor gebruikt in hetzelfde bestand heb je ook gelijk je presentieregistratie digitaal...

Conclusie
Zoals jullie kunnen merken barst ik van de inspiratie! Ik heb er zin in en ik hoop dat ik het Smartboard voor jullie zo ook iets toegankelijker heb gemaakt. Ik ben benieuwd naar jullie plannen en ervaringen, dus plaats ze in een reactie zodat we ze kunnen lezen!

Lotte

2 opmerkingen:

  1. Voor meer inspiratie en how-to's kan er ook gekeken op de pinterest website :http://pinterest.com/Talencentrum/ict-smartboard/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de uitgebreide uitleg, tips en inspiratie! Ga er zeker mee aan de slag op het nieuwe smartboard . Had zelf nooit kunnen verzinnen dat je er zoveel mee kan, blijf me verbazen...

    BeantwoordenVerwijderen